Światło słoneczne jest niezbędne do życia dla większości organizmów. Najlepiej jest to widoczne w przypadku roślin, jednak u ludzi systematyczne korzystanie ze słonecznego dobrodziejstwa jest równie ważne. Brak światła przyczynia się nie tylko do zmniejszonej produkcji witaminy D i zaburzonego wydzielania melaniny, ale także do pojawienia się objawów depresji sezonowej.

Tym razem przyjrzymy się nieco bliżej terapeutycznym właściwościom światła i sprawdzimy, czy dzięki oświetleniu można poprawić sobie nastrój. Zapraszamy do czytania!

Czym jest depresja sezonowa?

Depresja sezonowa jest dolegliwością dotykającą coraz więcej osób. Duży wpływ na nią ma mniejszy dostęp do naturalnego światła i styl życia zaburzający naturalny rytm, na przykład praca zmianowa. Należy także mieć na uwadze, że depresja nie jest jedynie obniżonym samopoczuciem, ale także powodują ją zmiany biochemiczne w mózgu, co wymaga specjalistycznej terapii.

Jak objawia się depresja?

Objawy depresji są bardzo złożone i mogą prezentować się za każdym razem inaczej, w zależności od przypadku. Oprócz obniżonego nastroju i uczuciu braku przyjemności z ulubionych czynności mogą pojawić się też objawy typowo fizyczne, takie jak: nadciśnienie, kołatanie serca, problemy trawienne, czy osłabienie odporności. Wymieniać można o wiele dłużej, jednak pamiętajmy, że liczy się jak najszybsza interwencja.

Czym leczyć depresję? Wykorzystaj światło w terapii!

Leczenie depresji to przede wszystkim farmakologia i psychoterapia, jednak warto korzystać również ze sprawdzonych terapii alternatywnych, które świetnie wspierają działania lekarzy. Dzięki nim terapia przynosi o wiele szybsze efekty.

Jedną z polecanych metod jest wykorzystanie lamp antydepresyjnych i zmiana oświetlenia w domu. Być może w otoczeniu dotkniętego depresją, jest za dużo niebieskiego światła, co zaburza rytm dobowy organizmu.

Jak uzupełnić niedobory światła?

Lekarze w Skandynawii zalecają korzystanie ze specjalnych lamp medycznych, które świecą z natężeniem od 2 tysięcy luksów. Dla porównania słońce emituje światło na poziomie 100 tysięcy luksów, a przeciętna żarówka tylko 500 luksów. Dopiero porównanie liczb pozwala uświadomić sobie, z jak dużą różnicą w jasności mamy do czynienia.

Aby działanie lampy było terapeutyczne, nie należy tylko wybrać odpowiednio jasnej żarówki. Trzeba także być w określonej odległości od lampy oraz relaksować się przy niej przynajmniej 2 godziny. Niedobór światła zostaje uzupełniony już po 2 seansach dziennie.

Jak w domu poprawić sobie humor światłem?

Lampy o właściwościach antydepresyjnych bez problemu kupimy w wielu sklepach. Jeśli nabywamy je zapobiegawczo, to możemy zdecydować się na bardziej poręczny model i wykorzystać go jak lampkę biurkową. Dostępne są także lampy wiszące sufitowe jednak stojące sprawdzają się o wiele lepiej, ponieważ w celach terapeutycznych na lampę należy patrzeć. Trudniej zerka się na sufit niż na miejsce znajdujące się blisko nas.

Kiedy korzystać z lamp antydepresyjnych?

Lampy antydepresyjne polecane są szczególnie w zimie, jednak dobrze korzystać z nich również w okresie przejściowym. Braki światła odczuwa się już jesienią, a szybkie zastąpienie słońca lampą, pozwala nie odczuć skutków coraz krótszego dnia.

Jak wybrać odpowiednią lampę antydepresyjną?

Najlepsza lampa ma parametry jak najlepiej oddające światło słoneczne. Spójrzmy nie tylko na omawiane wcześniej natężenie, ale sprawdźmy też temperaturę barwową (K), wskaźnik oddawania barw (CRI) i jakość samej lampy. Tylko dobrze wykonane oświetlenie będzie służyło nam przez lata oraz skutecznie walczyło z pogarszającym się zimą nastrojem.

Uzupełnij światło muzyką!

Lampa nie będzie skuteczna, jeśli nie spędzimy przy niej około 4 godzin dziennie. W tym czasie powinniśmy się relaksować. Najłatwiej zrobić to oddając się ulubionej czynności, która pozwala skupić się na jednej rzeczy. W razie braku pomysłów podpowiadamy: czytanie książki, szydełkowanie, kolorowanki uspokajające lub słuchanie muzyki. Zajęcie czymś myśli ma pozytywne działanie, dlatego w internecie znajdziecie ogromną ilość playlist skomponowanych specjalnie pod fototerapię. Niektóre z nich prezentujemy w naszym fototerapeutycznym kąciku muzycznym.https://light-home.pl/21-lampy-wiszace

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Bądź na bieżąco

zapisz się już teraz by otrzymywać powiadomienia mailowe,
gdy pojawi się nowy wpis- dowiesz się o tym pierwszy.

Ocena czytelników
[ Wszystkich ocen: 0; Średnia ocena: 0 ]